תוכנית
8- פוליטיקה
ממשל
" בכל מקרה, שום סם ואפילו לא אלכוהול יכולים להיחשב כגורמים לחולי בחברה שלנו. אם אנחנו מחפשים אחר מקור לצרות שלנו אל לנו לבדוק השפעת סמים בקרב אנשים. עלינו לבדוק את הטיפשות הבורות ואהבת הכֹח שלהם.” ככה אמר פטריק ג'ייקאורורק, עיתונאי, סופר וסאטיריקן, אבל במקרה שלנו הוא בעיקר צודק.
לרגל ימי הזיכרון שפוקדים
אותנו השבוע התוכנית מוקדשת היום לפוליטיקה
וממשל!
(שיר:
Gogol Bordello- 60 Revolutions)
פינת
האנקדוטה
כשמחפשים
את ההגדרה המילונית למילה גלריה מוצאים
את הדבר הבא:
חלל
להצגת יצירות אמנות,
במיוחד
אוספי ציור או פיסול.
מקור
המונח במונח האדריכלי "גלריה",
המתייחס
למרפסת של כנסייה.
יאדה
יאדה כיום
נעשה שימוש במונח לאבחנה בין מוזיאונים
לחללים פרטיים או מסחריים,
או
קטנים יותר.
עם
זאת,
האבחנה
בין מוזיאון לאמנות וגלריה מטושטשת.
קיימות
גלריות ציבוריות או לא-מסחריות;
וקיימים
מוזיאונים קטנים ופרטיים.
במקרים
רבים מתרכזות גלריות לאמנות עכשווית,
המוכרות
עבודות של אמנים בני זמננו,
באזורים
מסוימים בערים גדולות למשל אזור הרחובות
בן-יהודה
וגורדון בתל אביב..
ועכשיו בואו נעצור רגע.
כאן
בגורדון תל אביב החללים שלאו דווקא
התאפיינו במסחריותם משנים עכשיו את עורם.
כן חברים,
בשלושים
לחודש תיפתח תערוכה בגלריה גבעון שמסמנת
עוד שלב בהידרדרות הסצינה של האומנות
בארץ-
לפחות
לטעמי.
הגלריה
מקדישה חלל חדש בתוכה וכולו מוקדש להצגת
אוספים.
התערוכה שתפתח
אותו היא אוסף של אמנות של דורון סבג וחברת
ors
שהיא
חברה למשאבי אנוש וקוראים לה "מאיצים
לעבר סוף העולם"
שלדעתי
זה בדיוק מה שהיא מסמנת-
סוף
עולם האומנות.
לחשוב שרק שבוע
שעבר ביקרתי בתערוכה של קולקטיבים במוזיאון
חיפה וראיתי את העבודות של האנשים שיוצרים
כדי ליצור.
ככה,
בלי
איזה מניע כלכלי מסוים ובלי אולי יותר
מדי יכולת כלכלית אפילו,
ואז
לקרוא על זה שגם גלריה דן פתחה עוד חלל
מסחרי?!
נפרד,
אבל
עדיין מסחרי -
זה
מבאס מאוד.
כאילו אולי אני
נאיבית.
אבל לטעון שככה נהוג,
ושגלריות אמורות למשוך
ואני מצטטת מכתבה בעיתון גלובס "המקום
לא מיועד לעוברי אורח שאין להם עניין
באומנות"
זה מכעיס.
זה גרוע!
כל היופי של גלריות
זה החינמיות והאינטימיות שבהן,
שמושכת לפעמים עוברי
אורח מן הרחוב שאולי אין להם מושג באמנות
בכלל ואולי הביקור הזה יעשיר אותם.
הכל פוליטיקה אני
אומרת לכם.
(שיר:
The O'jays- For The Love Of Money)
המלצה
שבועית
בימים שבהם הפחד מוכר כמעט כמו סקס ונראה
כאילו החיים שלנו תלויים על חוט.
ושוב יש איזה סופּר-
נבל בחדרי חדרים עם כפתור אדום גדול
שיכול פשוט לשרוף את כולנו,
האומנות לא שותקת ועוצרת רגע לשאול
את השאלה שאני מוצאת את עצמי שואלת בימים
האחרונים: רגע,
זה בכלל נכון?
ברור שבהתחלה כולנו חשדנו שהאיום האירני
הוא ספין, אבל
נפלנו למלכודת הדבש של ההפחדה,
איפשהו בפנים אמרנו לעצמנו-
ומה אם זה כן נכון?
נו, ורק בסבב הזה
3 חודשים עברו
מאז שהתחילו להתעסק בסיפור הזה,
או לפחות לפי התארוך של הכתבה הזאת
שמצאתי בynet שכמו
שכולם יודעים די התחילו עם זה בפעם הזאת.
בקיצור הייתי השבוע בגלריה החללית בתערוכה
"איראן"
שעושה צחוק ממהדורות חדשות,
מהתקפות,
מהפצצות ומהפּצצות עצמן.
על הגלריה שמעתי פעם ראשונה
בתערוכה "שלושערים" (תיקון טעות לתערוכה קוראים חיפה- ירושלים- תל אביב) במוזיאון
חיפה- זה
עוד קולקטיב של אמנים שמחזיק גלריה לא
מסחרית בכוחות עצמו.
די מדהים-
הם פשוט משכירים חלק מהחללים
בגלריה למגורים ויש שם אפילו חברת היי טק
שחשדו שאני ממס הכנסה כי הסתובבתי להם
במשרד עם המחברת שלי-
אמרתי לכם הכוח טמון במחברת!
אז קצת על התערוכה בכניסה
לגלריה עומד פסל מוקטן של האיש הכי מסוכן
בעולם- נשבעת
שככה כתוב ליד הרגליים שלו,
הלוא הוא אהוד ברק!
משם נכנסתי לחדר אחר עם שתי
טלוויזיות ולפ טופ שמראים בלופים מהדורות
חדשות סגנון הקומדי סטור-
באחת מהן רואים אישה שבכוונה
חוסמת, בגופה,
מגלשה בגן שעשועים-
ולמיטב הישראליות המוגזמת
תוך שניות הורים מתגודדים,
מתחילות צעקות,
קללות,
השערות שערורייתיות-
למה היא עושה את זה?
למה מצלמים מי אתם ומה אתם.
בטלוויזיה השנייה יש סרטון
מצחיק של מאבק בין פיתה ולחמניה עם סומסום
- אשכרה
שני חברה בתחפושות נאבקים ובסוף המסר
המתבקש- אתם
חייבים לבחור צד.
אני אישית בדילמה קשה כאן.
ובאמת מאוד שנונה התערוכה
בייחוד העבודות של דודו גבע שהוא אמן
שאולי שווה שנדבר עליו שוב כאן איזשהו
יום והוצגו שם הדפסים שלו-
אחד מעין קומיקס על מחבל
מתאבד שהוא זחל ואחד כמו פוסטר לסרט
הקולנוע המצליח בבימויו של שאול מופז-
איראן!
התערוכה מעולה הגלריה
מעולה בשישי הבא יש שיח גלריה ובימי רביעי
ב16:00 הרמת
כוסית- זה
רק ביני לבינכם אה?
(שיר:
חיליק פורצלינה-
הבילויים)
פינת
ההיסטוריה
זה מדהים שלמרות שעברו 73
שנה מאז השואה אנחנו עדיין
לא מכירים את כל הסיפורים ואת כל הדברים
הנוראים שהנאצים עשו.
לאט לאט מתבררים ההיקפים של
עוד ועוד דברים שקרו לא רק ליהודים.
נגיד,
הנאצים עשו גם שואה לאומנות.
גבלס שהיה שר התעמולה הנאצי
אמר פעם "מהפכות
לא מסתפקות לעולם בתחום הפוליטי הטהור;
הן מתפשטות משם אל כל
רובדי החיים המשותפים.
כלכלה ותרבות,
מדע ואמנות לא יישארו
בחוץ"
במיין קאמפף היטלר השווה בין
עגבת לבין התרבות המודרנית והוא האמין
שכמו שצריך להימנע מזונות כדי לא לחטוף
עגבת צריך גם להימנע מתרבות מסויימת כדי
לא ל"התנוון".
כבר ב-1930
שר הפנים "טיהר"
את כל האמנות שנקראה חדשנית,
אמנות לשם אמנות שאף אחד
לא מבין, מתוך
המוזיאון ויימר.
הנאצים העדיפו אמנות שתהיה
פשוטה. שכל
אחד יוכל להתחבר אליה ושתהיה גדולה-
כמו הרייך הגדול והחזק
שלהם.
בספטמבר 1933
הוקמה בראשות גבלס "לשכת הרייך לתרבות”.
המטרה של הלשכה הייתה
להחליט בין פסול ונכון באמנות של התקופה-
שיהיה ברור ומוגדר לכולם
איזה אמנות היא אנטי גרמנית.
וב-1937
גבלס נתן לאחראי על המחלקה
לאמנות חזותית,
אדולף זיגלר,
הוראה להקים צוות של 6
חבר'ה
שביחד איתו יעברו במוזיאונים ברחבי גרמניה
ויעשו טיהור אחרון של כל אמנות שהיא לא
גרמנית, יהודית,
מנוונת וחתרנית באופייה.
הצוות החרים למעלה מ5000
יצירות מתוכם נבחרו 650
עבודות שהוצגו בתערוכה
במינכן שזכתה כמובן לשם "האמנות המנוונת"
בין האמנים שהוחרמו היו קירשנר,
שאגאל,
פיקאסו,
ואן גוך,
ועוד.
הרעיון היה לייצר חוויה
של בלאגן בלבול ודיס הרמוניה חלק מהעבודות
היו לא ממוסגרות,
חלק היו תלויות על חוט
והמבקרים התנגשו בהם לפעמים.
חלק מהחדרים היו מחולקים
לנושאים- חדר
אחד לדוגמה היה מוקדש ליצירות יהודיות
ואחד ספציפית לעבודות שפוגעות בנשים,
איכרים וחיילים גרמנים.
מצחיק שרק 6
מתוך 112
האמנים שהציגו היו יהודים
בכלל.הם
כנראה התעלמו מהנתון הזה.
כדי להפעיל עוד קצת אשמה על
הצופים והמבקרים,
על הקירות היו ססמאות כמו
"חבלה
מכוונת בהגנה הלאומית"
או "טבע
כפי שהוא נתפס על ידי מוחות חולים".
ולמרות כל זה התערוכה הייתה
הצלחה! היא
הציגה 5 חודשים
במינכן ונדדה לעוד 11
ערים בגרמניה ובאוסטריה.
והכי אירוני זה שגבלס
ציווה שיקימו עוד תערוכה בבית לאמנות
הגרמנית- שם
כאילו הייתה האמנות שנחשבה נכונה וייחודית-
ושם ביקרו שליש מכמות
המבקרים שהגיעו לתערוכה המנוונת.
(שיר: טמבל-
ארקדי דוכין)
פינת
הקולטורה:
אני
לא יודעת אם המחאה תתחדש בקיץ ממה שהבנתי
יש פגישות מחאה שבועיות והיה איזה ניסיון
מפוקפק בכיכר רבין..(http://news.walla.co.il/?w=/90/2521367
)
אבל
למי שלא נכנס לאווירה בקיץ שעבר יש לי את
ההמלצה המושלמת.
דורון
צברי שהוא במאי דוקו מוכר שעשה בין היתר
גם את סדרת הדוקו ריאליטי מחוברים/מחוברות,
וחבר
שלו אורי ענבר,
שניהם
אגב בוגרי החוג לקולנוע וטלוויזיה כאן
אצלנו באוניברסיטה-
כבוד!!
עשו
סרט על המהפכה האישית והפרטית שהם ניסו
לחולל נגד רשות השידור!
שאגב
אחרי הסרט תרגיש לכם כמו הגוף הכי מושחת
בארץ-
טלוויזיה
לשידורי תעמולה פרופר!
הסרט
עוקב אחרי צברי וענבר מקימים מטה מאבק
ומנסים לתקן את חוק רשות השידור שמרכז את
הכוח בידיים של המנכ"ל
שממונה ע"י
ראשי הממשלה ומשמש בובה על חוט של
הפוליטיקאים.
הסרט
ערוך בצורה מעולה,
הוא
מצחיק,
שנון
ומעביר את המסר בצורה הרבה יותר ברורה
מהמחאה בקיץ בלי בושה של להיכנס לפוליטיקה!
אני
ממש ממליצה אישית!
הסרט
גרם לי לחשוב עם עצמי שעות ארוכות על מצב
התקשורת והטלוויזיה בישראל והכי חשוב-
אמא
של צברי מוכנסת לתוך כל זה והיא דמות
צבעונית שלא תהיה לכם ברירה אלא להתאהב
בה!
(The beatles- revolution)
אמן מן העבר
![]() |
| התחיל בתור שוליה. שאהן |
בן שאהן נולד בליטואניה ב1989
והיגר עם אמא שלו ושתי
האחיות הקטנות שלו לארה"ב
אחרי שאבא שלו שלמרבה האירוניה היה גם
אקטיביסט פוליטי,
נשלח לגולג בסיביר.
שאהן התחיל בתור שוליה של דפס
והמשיך ללכת ללימודי ערב עד שבסוף הוא
הגיע לnyu ולאקדמיה
הלאומית לעיצוב וסיים.
ממש כמו לאבא שלו,
היו לבן עמדות סוציאליסטיות
מאוד חזקות והוא התעניין בנושאים של חוסר
צדק חברתי.
![]() |
| ניקולה סאקו וברתולומיאו ונזטי. חוסר צדק משווע. |
בהמשך שאהן הפך להיות צלם
עיתונות בעצמו.
הממשלה שכרה אותו בתקופת
הצנע הקשה בארה"ב
והוא ליווה פרוייקט שסיקר את החיים של
האיכרים שאיבדו את אדמתם בעקבות המיתון-
הפרויקט הזה יותר מוכר לכם
ממה שאתם חושבים-
זה אותו פרוייקט שדורותיאה
לאנג השתתפה בו?
מי שזה לא אומר לו כלום
שיגגל- תמונה
מפורסמת.
חזרה לשאהן,
העבודה הכי חשובה שהוא עשה
שהדהדה בכל ארצות הברית ומתחה ביקורת
נוקב על הממשל הייתה סדרה של ציורים שנקראה
"דרקון
המזל" על
ספינת דייגים יפנית שהפליגה לתוך אזור
שהיה בבדיקה לקראת הפצצה אטומית.
מיותר לציין מה שקרה להם-
אבל בצבעים חזקים ותיאורים
גרוטסקיים שאהן לא נתן לאף אחד לברוח.
הוא מת 7
שנים אחרי פרסום הסדרה אבל
נחשב לעמוד האש שלפני המחנה בעבור הרבה
מאוד צלמי עיתונות ואמנים עד היום הזה.
(שיר:
John Lennon - Working Class Hero)
פינת
השערוריה
התופעה השערורייתית שנקראת
סנטיאגו סיירה היא נושא הפינה שלנו
להיום.
סיירה שלא הצלחתי להבין,
בגלל חוסר אחידות משוגע
בכל מקום שכתוב עליו באינטרנט,
הוא או אמן שנולד במדריד
וחי היום במקסיקו או ההיפך.
סיירה הרים המון פרוייקטים
פרובוקטיביים מאוד בואו נאמר.
כמו לחסום את הביתן של ספרד
בבינאלה כמחאה על "הארצות
הלא חשובות"
שלא נותנים להם מקום בתערוכה
כמו אתיופיה ומדינות עולם שלישי אחרות.
הוא בנה תא קטן שאמור לדמות
את החוויה של תא גזים והדבר האחרון שהוא
עשה, בעיניי
גם יותר על הצד האמנותי הוא מסע ביחד עם
פסל שלו בכל העולם פחות או יותר.
סיירה והצוות שלו התחילו את
ה"טיולון"
שלהם באיטליה שם הם יצרו
שתי אותיות ענקיות ששוקלות כמעט טון
ומרכיבות את המילה לא .הם הציבו את האותיות בכל
מיני מקומות שהם מצאו בהם חוסר צדק.
ככה כשהם שלחו את האותיות
לניו יורק הם עמדו ליד הרוקפלר סנטר,
וול סטריט ואיך לא מטה
האו"ם.
הם העמיסו את האותיות על
משאית ונסעו איתם בשכונות של מעמד בינוני
נמוך בכל ארצות הברית.
בשלב כלשהו גם התחילו להכין
עוד ועוד פסלים כאלה ולהשאיר אותם במקומות
באופן קבוע- כל
המסע הזה צולם ונערך לסרט שלא הצלחתי
להוריד מהאתר הרשמי-
אם זה עובד למישהו אני אשמח
לשמוע על זה..
יצורף לינק בבלוג.
הכוונה נראה לי די ברורה-
במקרה הזה לא פירושו לא!
לא לקפיטליזם,
לא לפרברים,
לא לצביעות שבכל מקום.
פשוט לא.
(שיר:
Everything Counts- Depeche Mode)
אמנות
ברשת
היום באמנות ברשת כמה המלצות.
נתחיל באתר artthreat או איום האמנות בתרגום
חופשי. האתר
מורכב מכתבות על אמנות פוליטית או פשוט
על מחדלים בעולם..
מעוצב,
רציני ונח למתעניין.
חוצמזה,
גיליתי את מגזין adbusters
ששוב בתרגום נשמע גרוע-
מנפצי הפרסומות?
שוברי הפרסומות סוג של
טיים אאוט אבל אך ורק של אמנות פוליטית
ושל אקטיביזם חברתי סופר אנטי קפיטליסיטי.
לינקים מצורפים בבלוג-
ולכם נשאר רק להכנס ולחקור
את זה:)
(Animals- Coldplay)
הידעת:
עבדכם הנאמן עשתה השנה תחקיר
על חוק המוזיאונים שמנסים להעביר תיקון
שלו בכנסת מהקיץ שעבר כדי להכיר ב15
מוזיאונים שבקו הירוק.
כמו שבטח ברור לכם "להכיר"
בתכלס זה לתת כסף.
התברר לי שכל מוסד בארץ
ששמים עליו את הסטמפה הזאת "מוזיאון"
מקבל מימון מהממשלה.
יש וועדה בתוך משרד התרבות
והספורט שנקראת "מועצת
המוזיאונים"
ושם יושבים אנשים עם
"ניסיון"
שמחליטים איך ולאן הולך
הכסף.
לא כל מי שיושב במועצה הזאת
הוא איש מקצוע שקשור באמנות אגב,
יש שם כל מיני חבר'ה
מעיריות כאלה ואחרות ובכל מקרה מֵמָנה
אותם השרה המהוללת שלנו שמה הקשר בינה
לבין אמנות בכלל??
הקטע שבאמת הכי הטריף אותי
מכל מקום זה העובדה שכרגע בכלל אין "מועצת
המוזיאונים”.
המועצה פורקה ועוד לא הקימו
חדשה אבל את ההצעת חוק הזאת כבר מריצים.
(שיר:
Aloe Black- I Need A Dollar)
פתחתי בציטוט ואני אסיים
בציטוט "אין
שום דבר אצילי בלהתעלות מעל חברך האדם,
אצילות אמיתית היא
להתעלות מעל העצמי הקודם שלך"
ארנסט המינגווי.
הנושא שפתחנו כאן היום הרבה
יותר עמוק ורחב מהשמות והסגנונות שהזכרתי
והוא מקיף אותנו בכל רגע נתון-
צריך לפתוח את האוזניים
והעיניים ולשים את הציניות בצד-
לא תמיד כשהתותחים רועמים
המוזות שותקות וחשוב להקשיב להן.
אני רוצה להקדיש את התוכנית
הזאת לסבא וסבתא שלי חיים ורבקה קיים,
שניהם ניצולי שואה,
ולדוד שלי משה קרנר שנפל
במלחמת יום הכיפורים-
יהי זכרו ברוך.
(שיר:Politic
Killes- Manu Chao)





