12.4.13

תוכנית # 18- תורת ה"הכרה"




היוש!
נתחיל בסליחהנראה לי שבטעות לא הקלטתי תוכנית כבר חודשיים.
יש לי תירוצים כי הייתה תקופת מבחנים ואז היה פסח והאוניברסיטה הייתה סגורה.
לא פשוטלא פשוט!

גם לא פשוט להיות אמןאנחנו מדברים על זה פה כל הזמןאבל באמת שזה לא פשוטלא לעשות אומנותלא לעשות מזה כסף ולא לפרוץ לתודעהולהרבה אנשים זה לא הצליח בחייםלחלק גם לא אחרי המוות.
אני מקדישה את התוכנית היום ל"תורתההכרה ולחיי האמנים שבשוליים!

שיר: garbage- shut your mouth

ההמלצה השבועית:

בין כל תערוכות הצילוםעוד אומנית שמגדירה מהו דיוקן עצמי, ושמות של תערוכות שלא משכו אותי,
חזרתי אל מוזיאון חיפה לאחת מהתערוכות היותר מעניינות שיצא לי לבקר בהן בזמן האחרון.
אאוטסיידרים היא תערוכה שמספרת סיפורים של אנשים שעשו אמנות כל החיים שלהם בלי לדעת שהם אמניםאנשים פשוטיםשומרים על מוזיאוניםעבדים אפרו אמריקאים בשדות כותנהחולי נפשעולים חדשים שמצאו את עצמם מצייריםכותביםגוזרים ומדביקיםומפסליםיום אחדיום בהיר אחדומאז הם לא הצליחו להפסיקוביום אחראולי גם יום בהירמישהו גילה אותםאוצר או אספן או אפילואומן אחרוגילה להם שיש להם כישרוןכישרון שאנשים יהיו מוכנים לשלם בשבילו כסף ושכדאי שהעולם יחשף אליו.

הדבר הזה הוא מסתבר תופעה עולמית וממש זרם באומנות שנקרא בשם קצת שנוי במחלוקת - art brut = אמנות גסהאת השם נתן אמן צרפתי בשם ז'אן דובופה והתייחס לאמנות שנעשית על ידי אנשים שלא יודעים או מבינים מה זאת אומנות ולמה הם עושים אותהכמו ילדים וחולי נפש.
פשוטבשנות ה20 התחילו לפתח בבתי חולים לחולי נפש את הרעיון הזה של אמנות פלסטית כצורה של טיפול ותרופה.וולטר מורגנטלר שהיה פסיכאטר גרמני פרסם ב1921 ספר בעקבות טיפול באמנות באדולף וולפישתפגשו בתערוכה בחיפהוולפי התחיל לצייר בספונטניות והגיע למצב שהוא צייר 25,000 ציורים יצר 1600 קולאג'ים ועוד המון עבודות קטנות שמוצגותחוץ מבתערוכה כמו בחיפהבקבוע במוזיאון לאמנות בברןגרמניה.

דובופה מאוד התרשם מהספר והתחיל לאסוף אומנות כזאתהוא בעצמו פרסם אח"כ ספר על אומנות גסההוא אומר שהמיינסטרים מצליח לבלוע כל פיתוח חדש של אומנות וככה בעצם לנטרל את העוקץ של כל דבר חתרנימה התרופה למכה? Art brut. לא רק דובופה חשב ככהאפשר לראות את ההשפעה של השיח סביב אומנות אאוטסיידריתבדחייה של הרבה זרמים במאה ה20 את המיינסטריםכמו דאדאפוטוריזםקוביזםקונסטרוקטיביזם וכולי..

חזרה לתערוכהמה שבאמת מדהים כשמסתובבים בין קרטוניםלוחות עץ ודפים שתלושים ממחברות ומצוייר עליהם בטוש זה העובדה שאם לא היו אומרים לכםלא הייתם יודעים שהאנשים האלה לא למדורואים בעבודות השפעות של אמנים אחרים שקדמוכמו בעבודה של גבריאל כהן- נשים מוריות במדבר שהחזירה אותי לציור שראיתי פעם באורסיי של יוסף שישן במדבר.

ויש גם עבודות שהזכירו לי סגנון של אמנים שעובדים עכשיוכשנתקלתי בקרלו זני שהיה סכיזופרן שהתחיל יום אחד לצייר על הקירות של הבית חולים שהוא היה מאושפז בו ראיתי את אלהם רוקני בדפים העמוסיםומורטון בארטלט שפיסל בובות של ילדים בגבס וסרג להם בגדים הוא האבא הרוחני של סינדי שרמן ועשה את הדברים בערך 40 שנה לפניה.

מורטון בארטלט- אבא רוחני

סינדי שרמן- מושפעת..











אבל אל תזלזלולא כל אחד שמצייר יכול לקרוא לעצמו אמן אאוטסיידריולא כל אחד שקצת מצייר פרצופים מעוותים הוא פיקאסוזה צריך להיות מישהו שלא מבין מה זאת אומנותשלא למד אותה או עליה או נחשף אליה בצורה משמעותיתוזה גם צריך להיות טובכאילו נראה לי אין חוק אמיתי מעבר לזה.

אותי מעניין עד כמה השוליים האלה שולייםיש מגזין של אמנות גסהיש מוזיאון שמוקדש לתחום בלוזאן בשוויץויש בניו יריד אומנות רק של אמנות אאוטסיידרית שהשנה חוגג 20 שנים לקיומו.

חומר למחשבה.

שירjames blake – retrograde

אמן מן העבראדוארד מונק

ואם כבר דיברנו על ציור שבשביל אנשים מסויימים הוא תרופההכי קלאסי שהאמן מן העבר היום יהיה אדוארד מונקנולד בנורווגיה ב1863 לאבא רופא מבוגר שהיה נוצרי אדוק ואמא שהייתה חצי ממנו בגיללמונק היו אחיםאחות אחת גדולה ושלושה יותר קטניםאבל הוא הכי אהב את אחותו הגדולה ג'והן סופי.

מונק מצטרף למועדון הלא פשוט שלנו היוםהוא צייר רב החיים שלו ותמיד חזר לאותם נושאיםבסדרה שהוא קרא לה פריז החייםסדרה על רגשות כמו חרדהאהבה ומיניותשאני ארחיב עליה קצת בהמשך.
הייתה לו ילדות קשההוא איבד את אמא שלו לשחפת בגיל 5. ואז אחותו הגדולה מתה גםמשחפתהו מחלה ארורהכשהוא היה בן 13 והיא בקושי בת 15.
והוא נשאר עם אבא שהיה מקריא לו בשביל הכיף צ'יזסבטים של אדגר אלן פו וחוטף התמוטטויות מדי פעםמונק בעצמו היה ילד די חולה ובשילוב של כל הדברים האלה הוא התחיל להרגיש שהמוות פשוט מקיף אותו כל הזמןזה מאוד יבלוט בעבודות שלוגם בצבעים שהוא ישתמש כדי לתאר דמויות שנראות חולות וגם בנושאים כמו ערפדים והגולגולת של הצעקה שכולנו מכירים.
מדונה- מתוך הסדרה frieze of life.

מונק התחיל ללמוד בקולגטכניאבא שלו חשב שאמנות זה מקצוע לא מוסרי ושזה חילול קודשאבל מונק פרש אחרי סימסטר אחד והלך ללמוד אומנותכמו שכנראה הוא היה צריך.

כסטודנט צעיר לאמנות מונק היה ממש אנטי מיינסטרים.אנטי המסרים הדתיים השמרניים והחברה הבורגנית המנוכרת של העירוהוא חיפש אחרי מהפכות אמנותיותהתחבר מאוד לריאליזם.

הוא הגיע לפריז כדי להציג בתערוכה העולמית והושפע מהעבודות של פול גוגין ואן גוך וטולוז לוטרק שהוא פגש שםכל האמנים האלה השתמשו בצבע כדי להביע רגש משהו שיהפוך להיות גם דומיננטי מאוד אצל מונק.

בהמשך הזמינו את מונק לעיר ההיפסטרים ברלין כדי להציג תערוכת יחידהיא נסגרה אחרי שבוע וממש לא קיבלו אותההוא היה ממש מרוצה מזה דווקא ונהנה להיות מוקף בברנג'ה כמו איבסן וסטרינברג ועוד אנשי בוהמה ורוח והוא צייר אותם ואת החיים האלהבברלין הוא גם יצר את הפריז של החייםקראתי שבהתחלה הוא חשב שהציורים יהיו איורים לספר אבל בסוף הפך אותם לסדרה והציג אותה בברליןהנושאים של הציורים האלה חוזרים ועולים שוב ושוב בציוריםברישומיםוהם מהדהדים את הילדות של מונק ואת ההיסטוריה המשפחתית שלו.

יש הרבה מאוד דיבור על הציורי נשים של מונק ועל המיניות שלהםוהיום בתולדות האומנות מאשימים אותו בסטריאוטיפיזציה על גבול השנאת נשים שמאפיינת את האומנות הסימבוליסטיתבמיוחד בציורים המוקדמים שלו יש דוגמאות של הדבר הזה אבל יש גם ציורים שאפשר להבחין בהם בניואנסים של אמפתיה כלפי נשיםכמו כשהוא צייר את אחותו אינגר ביצירות כמונחמהואישה צעירה בוכייה שזה תרגום חופשי שלי לweeping young women.

ב1908 מונק נפל למשבר נפשי יותר רציני ולטיפה המרה והיה צריך לאשפז אותואחרי שהוא החלים היה שינוי בציורים שלו חוץ מהחזרה מדי פעם לנושאי הפריז אוף לייףמשהו שם נרגעולאט לאט הוא פנה מהנושאים של העולם הפנימי הסוער שלו לנושאים של העולם החיצוני הנורמלי כמו נופיםסצינות יום יום מהעיר ומהחיים בכפרציורי עירום ומתרחציםהוא גם התנסה כל הזמן בהדפס ואפילו קצת בצילוםשהוא הכיר בו אז בסוף המאה ה19 כמדיום שיש לו חשיבות ושיש לו פוטנציאל להיות גורם מחדש של הציורבהמשך הסגנון שלו הפך להיות הרבה יותר חופשי ואקספרסיבי הנושאים יותר כלליים ועדיין יש תחושה של איזה רובד נפשיואישילא כמו גוגין הוא לקח את הטאהיטי שלו איתו לאן שהוא הלךואפילו כשלא היה בנורווגיה וצייר נופים הם הזכירו אותהב1909 הוא חוזר לנורווגיה סופית וימות בה ב1944. סגר מעגל.

שירהריקוד המוזר של הלברונה קינן


אמנות ברשת:
בעיקרון אני נגד ההכנסה של הפייסבוק לתוכניתזה מרגיש לי עצלניאבל באחת מהבהיות שלי במסך בסופ"ש ראיתי משהו גאוני שמתאים לנו לכאן בדיוקכל אמן היה פעם nobody והרבה nobody's שואלים את עצמם למה אני לא אמן בייחוד כשרואים עבודות של אמנות נאיבית ושומעים סיפורים כמו שסיפרנו כאן היום.
המעצב החזותי אמיתי גלעד דיבר עם השף מאיר אדוניגלעד כהנאשלדעתי הוא נביא מאיזשהו סוגסמי בוזגלו הסופר ומיכל סהר שהיא מעצבת גרפית על תהליך העבודה שלהםהוא הקליט אותם וחיבר לתשובות שלהם קטעי אנימציה שהוא עיצבגם מעורר השראה גם אמנות ברשתוגם מנסה באמת להתמודד עם השאלה מה הופך zero לאמןבלי להתחייב כן?

שירבסלון של סלומוןהדג נחש



פינת הקולטורה:
האלבום הראשון של סיקסטו רודריגז, coldfacts היה הפסקול שליווה את הנעורים של חצי מיליון דרום אפריקאים ויותרחצי מיליון זה רק המספר של האלבומים שהוא מכר שם.
אבל רגעמי זה בכלל סיקסטו רודריגזאולי שמעתם על הסרט searching for sugerman שניצח את חמש מצלמות שבורות ואת שומרי הסף באוסקרוגם הביס אותם השבוע כאן באומנותי למשתמש כי הוא ההמלצה של פינת הקולטורה:)

בשנות ה-70 שני מפיקים מוזיקליים שמעו על אחד שמנגן גיטרה ומופיע בברים קטנים בדטרוייטכשהם הלכו לראות אותו מופיע הקול והמילים תפסו אותם ישר – הוא עצמו ישב עם הגב בתוך מלא עשן. 20 שנה אח"כ הבחור הזה עדיין היה מסך עשןעם שני אלבומים שלו שניגנו כמעט בכל בית בדרום אפריקה וילדים שיודעים את המילים של כל השירים בעל פה ושאלה אחתמי הוא
סיקסטו רודריגז- גיבור של אנשי השוליים!

הסרט מחפש אחרי רודריגז דרך אנשים שפגשו אותו שעבדו איתו ובסוף דרך המילים שלו עצמווהוא מלמד הרבה על צניעותעל הכרהועל העקרונות והערכים של לחיות בשוליים או ההקרבות והרצון בכלל להגיע למרכז. searching for sugerman! בלי ספויילרים.

שיר: cause- raudriguez






פינת השערוריה:
ונסיים בשערוריה שהיא יותר קוריוזאולי במקרה מקשיב לתוכנית עכשיו מישהו ששמע כשסיפרתי על הביקור שלי במתחם האמנים בתחנה המרכזיתאז הנה כבר שערוריהלא סיפרתי הכל על מה שקרה לי שם באותו יוםוהנה היום אני כאן כדי להשלים את החסר.
פגשתי מישהו.
מישהו אמיתי.
אולי הכי אמיתי שיצא לי לפגוש בחיים בתחנה המרכזית באותו ערב.
כבר באתי ללכת כי המתחם ההוא באמת נטוש ואפילו המוזיאון יידיש היה סגור כשהגעתי.

ופתאוםבסוף מעבר של גלריות סגורות ראיתי אור.

משכתי ביד של חבר שלי ואמרתי אולי בכל זאת לא נצא מכאן בידיים ריקות ונמצא משהו מגניבובאמת מצאנואת
יוספטל ורודי.

כשהגענו לאור ראינו סטודיו קטן מוצף בציוריםעל כל הקירותמהרצפה עד התקרה שרעדה מהאוטובוסים שעברו מעליהוקול קרא לנו להיכנסבחיילא ממציאה את זה.

ישר הוא הציע לנו קפה והסביר לנו שג'ון לנון אמר שהחיים זה מה שקורה בזמן שמתכננים תוכניות אחרותוהייתי מוקסמתדיברנולא הרבה זמן ולא קצתסיפרתי לו על התוכנית והוא התלהב ואמר שאני יכולה לראיין אותו ולכתוב עליו.
סיפר לי שהתחיל לצייר בגיל 15 קוביזם עוד לפני שידע מי זה פיקאסואני דרך אגב ראיתי שם דווקא הרבה השפעה של מירו ואולי אפילו דאלי.

לפני שהלכתי יוספטל נתן לי סקצ'בוק וציור במתנהאני הבטחתי לו שאחזור ובינתיים עוד לא חזרתי ואני מוצאת את עצמי חושבת הרבה על יוספטל ורודי שהיה כמו הזחל על הפטרייה של עליסהוחרז משפטים באיזה קסם לירי שעלתה מהם חכמה סודית.

מזמינה את כל מי שמתחשק לו שיעור על אמנות ועל החיים בכלל לקפוץ לבקר במתחם התחנה את יוספטל ורודי אמן שיודע את זה ולא רוצה להיות אאוטסיידר.
שיר: חוה אלברשטיין - כרגע זה נראה לא טוב



נראה לי שאפשר לסגור את הדיון להיום עם זה שלהיות אמן זה משהו בגנים זה משהו שאתה לא יודע למה אתה עושה או איך אתה עושה או מה הוא אומרבהכרחאולי כולנו קצת כאלה אולי אף אחד מאיתנו לא באמת כזה.
ניפגש פעם באה שאני מקווה שתהיה ממש בקרוב ועד אז אתם יודעים אומנותי למשתמשתגגלו את זה!